Op Black Friday duurzaam op koopjesjacht, kan dat

Dit is een blog van Pei Su, medeoprichter en CEO van ACTAsia.

We houden allemaal van een koopje, of het nu in de supermarkt is of bij een grote aankoop. Het fijne gevoel dat ik krijg van het op de kop tikken van een koopje gaat niet alleen over de aankoop zelf, maar komt ook omdat ik weet dat ik mijn huiswerk heb gedaan en de beste deal heb gevonden.

Maar het woord “koopje” heeft twee betekenissen die wij denk ik beide in gedachten moeten houden bij onze koopjesspeurtocht van Black Friday in november.

Ten eerste betekent een koopje iets goedkoper krijgen dan verwacht. Natuurlijk geeft het een goed gevoel om iets voor een geweldige prijs te krijgen, maar ik denk dat we als consumenten ook zouden moeten nadenken over de werkelijke kosten van dit goedkopere artikel. En dan bedoel ik: is het duurzaam, wat is het effect op het milieu, wat is de CO2-uitstoot, en hebben dieren geleden voor het maken van het product?  Alle artikelen die we kopen brengen kosten met zich mee voor de maatschappij en de omgeving, en dus is het aan ons als consumenten om te proberen die kosten te minimaliseren om zo te komen tot een betere toekomst voor dieren, mensen en het milieu.

Een koopje op de kop tikken betekent ook besluiten om iets te kopen. Ik vraag consumenten om een overeenkomst te sluiten met hun “winkelgeweten” en om af te spreken om beter en duurzamer te kopen, niet alleen op deze Black Friday, maar ook voor je dagelijkse aankopen. ACTAsia wil gedragsverandering bij consumenten bevorderen. Als we consumenten kunnen aanmoedigen om in te stemmen met beter kopen, dan maken we een stap vooruit in het creëren van een duurzamere manier van leven.

Toespraak over mode op VN-conferentie

ACTAsia is een gepassioneerd voorstander van duurzame mode en is door de VN opgenomen in het Conscious Fashion and Lifestyle Network (Netwerk voor bewuste mode en -levensstijl). Onlangs werd mij gevraagd om te spreken op de Conscious Fashion and Lifestyle Network-conferentie van de Verenigde Naties. Op het webinar “Crafting a Sustainable Future Through Fashion and Lifestyle”  (Werken aan een duurzame toekomst door mode en levensstijl) werden sprekers verwelkomd afkomstig uit het bedrijfsleven en van handelsorganisaties en producenten van nieuwe materialen. Ik vond het geweldig om tussen andere voorvechters van verandering te zijn die allemaal gepassioneerd spraken over de rol van mode en duurzaamheid.

 

Een tot nadenken stemmende tentoonstelling op ACTAsia’s 9e Compassion in Fashion Forum: Een artistieke installatie illustreert op levendige wijze de toenemende crisis van kledingafval en nodigt bezoekers uit na te denken over de gevolgen van consumentisme en Fast Fashion.

 

 

De kosten van mode voor het milieu

Tijdens het webinar stond de tol die mode eist op het gebied van duurzaamheid centraal. Veel consumenten zijn zich er niet van bewust dat mode enorm veel dierenleed, milieuproblemen en problemen op het gebied van sociale rechtvaardigheid en gelijkheid met zich meebrengen. De opkomst van fast fashion heeft een grote weerslag op het milieu. Fast fashion is afhankelijk van goedkope arbeid, massaproductie en een snelle omloopsnelheid van kledingstijlen. De druk van de industrie om de kosten te verlagen en de productietijd te versnellen betekent dat er sneller op het milieu wordt bezuinigd. De negatieve consequenties van fast fashion komen onder andere door het gebruik van goedkope, giftige textielverfstoffen, waardoor de mode-industrie een van de grootste vervuilers van schoon water ter wereld is.

 

De opkomst van ‘fast fashion’ heeft een ernstige impact op het milieu

Slow Fashion: een veel betere koop

Deze Black Friday wil ik aangrijpen om aan te moedigen tot het kiezen voor slow fashion bij het doen van mode-aankopen. De wereldwijd opererende liefdadigheidsinstelling Oxfam legt uit: “De slow fashion beweging is een directe reactie op de schadelijke gevolgen van fast fashion voor het milieu en de werknemers in de kledingindustrie. De beweging pleit voor het maken van modekeuzes die vriendelijker zijn voor mens en milieu”. 

Dus waarom zou je niet proberen een koopje te vinden met een tijdloos ontwerp en van betere kwaliteit in plaats van een aan een trend ondergeschikt kledingstuk dat na een paar keer dragen op de vuilnisbelt belandt? Juist door iets meer te betalen voor een slow fashion kledingstuk krijg je een koopje, want het artikel gaat langer mee en wordt op den duur misschien wel beschouwd als een gewild vintage item. Door te kiezen voor slow fashion stimuleer je merken die zich richten op het produceren van kleding gemaakt van duurzame materialen zoals biologisch en gerecycled katoen, biologisch linnen en hennep. Deze materialen komen van plantaardig materiaal, gebruiken vaak minder water bij de productie en zijn aan het eind van hun leven biologisch afbreekbaar.

De gezondheidsrisico’s van het kopen en dragen van bont

Tijdens het webinar ging het ook over dé grote misstap die is verbonden met de mode-industrie: de pelsdierhouderij. Deze branche is wreed voor dieren maar ook schadelijk voor het milieu en mensen. Het produceren van voer voor de miljoenen pelsdieren brengt een grote ecologische voetafdruk met zich mee. Er worden ook enorme hoeveelheden aan energie gebruikt voor het transport van het voer naar de pelsdierhouderijen, het verschepen van de pelsen naar internationale veilingen en verder naar kleermakers, ververs, fabrikanten, groothandelaren, detailhandelaren en uiteindelijk naar de consument.

ACTAsia voert al lange tijd campagne om de pelsdierhouderij in China en wereldwijd terug te dringen en uiteindelijk te verbieden. In onze samenleving is bont een overbodig materiaal geworden. Bovendien veroorzaakt bont pijn en lijden voor miljoenen dieren die elk jaar intensief worden gehouden, brengt het mensen in gevaar door ziektes of giftige chemicaliën en is het hele proces van het houden van pelsdieren en de productie van bont schadelijk voor het milieu. We kunnen het ons gewoonweg niet veroorloven om door te gaan met deze praktijk en beweren dat we op weg zijn naar een duurzame wereld.

Educatie voor een nieuwe generatie

ACTAsia vindt dat educatie de sleutel is om kinderen, consumenten en professionals de kennis en vaardigheden te bieden die nodig zijn om te komen tot een wereld met meer compassie. Met de prijswinnende onderwijsprogramma’s van ACTAsia, Caring for Life, kunnen we binnen instellingen duurzame veranderingen op de lange termijn creëren via scholen, instellingen voor hoger onderwijs en beroepsorganisaties. Het Caring for Life-onderwijs van ACTAsia draagt bij aan het bereiken van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals, SDG’s) van de VN.

Koopjes selecteren die duurzaam zijn

Dus als je deze Black Friday op koopjesjacht gaat, zoek dan uit welke aanbiedingen goed zijn voor onze planeet. Door het gebruiken van slow fashion en door upcycling, hergebruik, minder consumptie en het links laten liggen van bont helpen we allemaal bij het realiseren van een duurzame toekomst. 

Voor mij is het voorlichten van een nieuwe generatie over de risico’s van fast fashion en van pelsdierhouderijen voor de gezondheid van ons en van de wereld de sleutel tot maatschappelijke verandering. ACTAsia wil consumenten helpen begrijpen dat een echt “koopje” bestaat uit het kopen van iets wat duurzaam is omdat het dieren, mensen en het milieu respecteert.

Dus maak deze Black Friday een deal met jezelf, zoek uit wat duurzaam is en spreek met jezelf af om beter te kopen, of doneer je Black Friday-budget geheel of gedeeltelijk aan een goed doel als ACTAsia!

 

 

Een showcase van een accessoire dat is gemaakt van alternatieve materialen en een duurzame en wreedaardige vervanging is voor dierlijke bijproducten in de mode.

 

 

Pei Su is een Chinese sociologe en medeoprichter en Chief Executive Officer van ACTAsia, een internationale NGO die in 2006 is opgericht. Ze is een groot voorstander van educatie en training als het belangrijkste middel voor het bereiken duurzaamheid op de lange termijn. Haar doel is om mensen te inspireren om de wereld die we delen te begrijpen en te waarderen, en om verantwoordelijkheid te nemen voor de bescherming en het behoud van al het leven en het milieu.