Het succesverhaal van Liu Hongjun

Liu Hongjun is leraar op een basisschool in de stad Shiyan in de centraal-Chinese provincie Hubei. Hij is al drie jaar betrokken bij de onderwijsactiviteiten van ACTAsia Earth Day.

Onderwijs voor een duurzame samenleving

Op 22 april werd wereldwijd voor de 53e keer Earth Day gevierd. ACTAsia is een trotse officiële partner van wat bekend staat als de grootste milieubeweging ter wereld. Wij dragen bij aan dit belangrijke evenement door middel van onze Caring for Life (CFL)-toolkit voor onderwijs over klimaatverandering. Dit lesmateriaal maakt gebruik van ons CFL-kader om kinderen houvasten te geven om zorgzaam om te gaan met alle levende wezens. ACTAsia biedt CFL Earth Day-verdiepingsmodules aan scholen en organisaties in heel China over zowel klimaatverandering als biodiversiteit. Ook geven we cursussen over klimaatverandering voor leraren. Dit jaar namen er wel 3199 leraren, docenten en leidinggevenden van jongerenclubs deel aan onze workshops.

De Earth Day CFL-toolkit van ACTAsia kan worden geïntegreerd in iedere klas en schoolvak. Leerkrachten hebben de flexibiliteit om selecties te maken al naar gelang wat hun klas interesseert, voortbouwend op hun ervaring en eerder onderwezen lesstof. Zo worden er zorg voor het milieu en kennis over klimaatverandering gedoceerd. Ons onderwijsprogramma benadrukt de onderlinge verbondenheid van al het leven op aarde. De toolkit verbindt jongeren met de natuur en geeft ze inzicht over hoe milieucrises tegengegaan kunnen worden. Met ons Earth Day CFL-project helpt ACTAsia jongeren om uit te groeien tot een milieubewuste en compassievolle generatie. Een generatie die de planeet zal beschermen en ons naar een groenere, leefbaardere en harmonieuzere toekomst zal leiden.

ACTAsia had op Earth Day 2023 het thema “Inzicht in klimaatverandering”. De opkomst was indrukwekkend: 127 scholen en onderwijsafdelingen in meer dan 52 graafschappen en steden in China namen deel. De activiteiten van ACTAsia op Earth Day 2023 bereikten meer dan 35.000 leerlingen!

Liu Hongjun is een van de honderden leraren die de drijvende kracht waren achter onze Earth Day-activiteiten. Hij is leraar op een basisschool en ook een bekende vogelliefhebber in de stad Shiyan. Hij neemt nu al drie jaar deel aan ACTAsia’s Earth Day-onderwijsactiviteiten en wil daar nog zo lang mogelijk mee doorgaan. Onlangs kregen we de kans om hem te spreken zodat we hem en zijn waardevolle werk in het onderwijs over de natuur in de schijnwerpers kunnen zetten!

 

 

 

 

Liu Hongjun: door praktijkonderwijs naar zorg voor onze planeet

Liu Hongjun is al meer dan 20 jaar leraar. Hij geeft les in exacte vakken, lichamelijke opvoeding en ecologie op de Dongfeng 22 basisschool in Shiyan. In de decennia sinds hij zijn loopbaan begon is het onderwijs aanzienlijk veranderd. Leraren dragen een enorme verantwoordelijkheid, vertelt hij, nu meer dan ooit. We moeten veel andere vaardigheden en kennis hebben buiten het klaslokaal. Het zijn van onderwijzer gaat veel verder dan het aanleren van kernvaardigheden en traditionele vakken. 

De school van Liu besteedt volop aandacht aan het onderwijs geven aan kinderen over milieubescherming en milieubewustzijn. In zijn fascinerende ecologielessen brengt Liu zijn kinderen respect voor en bescherming van het milieu bij door middel van praktijklessen. Hij trekt met zijn leerlingen het bos in om in contact te komen met de natuur, de rivieren en de dieren in hun natuurlijke omgeving. Hij en zijn leerlingen gaan regelmatig op pad om zwerfvuil te rapen. 

“Ik geniet er echt van om veranderingen bij mijn leerlingen te zien na mijn lessen”, zo zegt hij.

Liu ontdekte ACTAsia via een grote WeChat (de Chinese tegenhanger van WhatsApp) -groepschat die bestond uit leraren milieuonderwijs uit heel China. Liu gebruikt de ACTAsia Earth Day CFL-verdiepingsmodules om zijn leerlingen te onderwijzen over milieubescherming door het verminderen van CO2-uitstoot en afval, het hergebruiken van materialen waar mogelijk en het ontwikkelen van compassie voor dieren.

Hij vertelt: “tijdens Earth Day wil ik de kinderen echt helpen om te leren hoe ze het milieu kunnen beschermen en hoe ze respect voor het milieu centraal kunnen stellen in hun manier van denken”. 

 

“Aan het begin van het schooljaar gebruiken we oud papier in plaats van plastic voor het kaften van boeken”, een duurzame aanpak waarvan Liu zijn leerlingen aanmoedigt om die ook thuis te volgen. “Ik leer kinderen minder te verbruiken en te hergebruiken. De sleutel tot ecologisch onderwijs is ook het beïnvloeden van de ouders”, merkt Liu op. “Veel leerlingen worden elke dag door hun ouders naar school gereden”, en, zo vervolgt hij tijdens de Earth Day-lessen, “ik spoor leerlingen aan om hun ouders te vragen met hen mee te lopen in plaats van met de auto te komen”.

“De leerlingen zijn erg geïnteresseerd in de Earth Day-activiteiten”, zegt Liu. Ze begonnen schriften te hergebruiken, minder weggooi-eetstokjes en -kommen te gebruiken, meer te letten op hun elektriciteitsverbruik en lopend naar school te gaan. 

Liu is een liefhebber van vogels en vogels spotten en deelt die passie graag met zijn leerlingen om zo de CFL-thema’s tijdens de Earth Day-activiteiten onder de aandacht te brengen. “Als mijn leerlingen vogels zien die door iemand verwond of pijn gedaan zijn, dan doet dat ze verdriet. Ze vragen me hen te helpen de vogels te beschermen.”

“Mijn leerlingen geven om de planeet en ze zijn erg blij als ze in de natuur zijn”, zegt hij. Door milieuonderwijs en de ACTAsia Earth Day CFL-activiteiten “komen ze dicht bij de natuur en raken ze ermee verbonden”. 

“Tegenwoordig hebben leraren een grote verantwoordelijkheid om kinderen les te geven over milieuproblematiek”, zegt Liu. “In China is ons onderwijssysteem gebaseerd op examens en leerboeken. Maar het ontbreekt basisschoolleerlingen aan kennis over de natuur. Daarom moeten we verder gaan dan het lesboek. Ze hebben kennis nodig over de natuur in het echt.”

 

 

Daarom is het zo belangrijk dat ACTAsia op Earth Day steeds meer kinderen bereikt door middel van onderwijs over klimaatverandering in de praktijk. Het helpt kinderen een betekenisvolle band te ontwikkelen met onze planeet en alles wat erop leeft. Ons educatieve werk stimuleert kritisch denken. Succesverhalen zoals dat van Liu Hongjun laten zien hoe het kader dat wij bieden met Caring for Life duurzame verandering op de lange termijn stimuleert door het vormen van degenen die in de toekomst de besluiten gaan nemen.

Wij zijn Liu Hongjun dankbaar voor zijn voortdurende inzet voor ACTAsia en voor de toekomst van onze planeet door het bijbrengen van respect en compassie voor alle levende wezens!