Plant Forward – mijn visie op een duurzame, plantaardige levensstijl

Dit is een blog van Pei Su, medeoprichter en CEO van ACTAsia.

vegetarian noodles

Iedereen die mij kent weet dat ik een passie heb voor plantaardige diëten en de ongelooflijke voordelen die ze hebben, niet alleen voor onze eigen gezondheid, maar ook voor die van dieren en het milieu. De laatste tijd heb ik teruggegrepen op mijn Aziatische wortels door plantaardige Chinese, Koreaanse, Japanse en Indiase maaltijden te koken, wat een nieuwe passie is geworden. Ik vind het geweldig om te zien dat er zoveel campagnes en bedrijven zijn gestart om plantaardig eten te promoten, met steunbetuigingen van grote beroemdheden zoals Ariana Grande en Natalie Portman. Deze beroemdheden brengen de campagnes onder de aandacht door hun bereik in de sociale media. Ook sportberoemdheden erkennen de waarde van plantaardige diëten, zoals Novak Djokovic, die een wezenlijk deel van zijn tennissucces toeschrijft aan zijn dieet.

 

Grote bedrijven voegen plantaardige producten toe aan hun menu’s

Wat ik nog interessanter vind, is om te zien hoe grote bedrijven zoals McDonalds, Burger King en Pizza Hut nu ook plantaardige alternatieven aanbieden. Nieuwe bedrijven op gebied van plantaardige voeding zoals Beyond Meat, Wicked en Oatly breiden ook hun assortiment uit. Tien jaar geleden zou het ondenkbaar zijn geweest om een plantaardige hamburger op het menu te vinden naast de vleesvarianten. Het percentage mensen dat geïnteresseerd was in zo’n keuze zou te laag zijn geweest voor de bedrijven om het economisch haalbaar te laten zijn. Maar als ik nu naar de winkel ga, hebben de supermarkten niet slechts één of twee schappen gewijd aan plantaardig voedsel, maar hele afdelingen die ook nog eens groeien in variëteit en populariteit.

 

 

Azië maakt een inhaalslag

Terwijl ik deze fantastische gedragsverandering naar meer plantaardig eten in het westen toejuich, ben ik me ook bewust geworden van het feit dat er in een groot deel van Azië nauwelijks zulke bewustwordingscampagnes zijn die de veelzijdige gezondheidsvoordelen van een duurzame en compassievolle levensstijl benadrukken. Plantaardige diëten zullen niet alleen een einde maken aan het lijden van miljarden landbouwdieren over de hele wereld, maar ze zullen ook helpen bij het oplossen van het urgente probleem van klimaatverandering. In Azië zijn veel mensen vegetariër om religieuze of milieuredenen, maar het blijft belangrijk om te informeren over dier- en zuivelvrije diëten en hiervoor begrip te creëren. Campagnes zoals Veganuary en Meat Free Mondays zijn bekend en worden in veel westerse landen gevolgd, maar in Azië zijn deze campagnes nog niet zo gangbaar. Het is mijn passie om mensen in Aziatische landen te helpen beseffen dat we door onze manier van leven, onze houding ten opzichte van dieren en het aanpassen van ons dagelijks consumptiegedrag de opwarming van de aarde kunnen tegengaan, dierenleed kunnen verminderen en de menselijke gezondheid kunnen beschermen.

 

Lancering van Plant Forward 

Daarom lanceerde ACTAsia in 2022 de Plant Forward-campagne. We willen dat Plant Forward het begin is van een essentiële verandering die wordt gepromoot door Aziaten en voor Aziaten. ACTAsia wil mensen in Azië laten inzien dat het voedsel dat we eten en de keuzes die we maken in ons dagelijks leven allemaal invloed hebben op het milieu en op dieren, maar ook op onze eigen gezondheid. De Plant Forward-campagne draagt bij aan het behalen van wel tien Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals, SDG’s) van de Verenigde Naties.

Plant Forward is een gratis online evenement voor Azië, dat twee weken lang plaatsvindt en dat wordt georganiseerd door ACTAsia’s Compassionate Choices Network (CCN). Het doel is om Aziatische consumenten te inspireren om de voordelen van een duurzame, plantaardige levensstijl te ontdekken. Het CCN is een gecoördineerd programma in heel Azië met een regionaal bereik en omvat vier cruciale gebieden: voeding, kleding, wonen en transport.

 

Onderzoek van de Universiteit van Oxford toont verband aan tussen diëten met veel vlees en schade aan het milieu

Recent onderzoek van de Universiteit van Oxford heeft aangetoond dat een hoge vleesconsumptie een sterk verhoogde weerslag heeft op het milieu wat betreft de uitstoot van broeikasgassen. Het onderzoek toont aan dat het dieet van een grote vleeseter elke dag gemiddeld 10,24 kg broeikasgassen produceert die de aarde opwarmen. Een vleesarme eter produceert met 5,37 kg per dag bijna de helft daarvan. En voor veganistische diëten is het nog eens gehalveerd tot 2,47 kg per dag. Dit belangrijke onderzoek toont echt het belang aan van het verminderen van de vleesinname en de gunstige gevolgen voor onze planeet als we vlees vervangen door plantaardige diëten.

 

Plant Forward 2023

Ik zie uit naar de Plant Forward 2023-campagne, die dit jaar loopt van 15 september tot 4 oktober. De Plant Forward-campagne is inmiddels gegroeid tot 11 CCN-organisaties uit negen Aziatische landen, waaronder China, India, Indonesië, Japan, Korea, Filippijnen, Singapore, Tuvalu en Vietnam. Het doel van de campagne is om consumenten te informeren over de waarde van het hebben van een duurzame levensstijl. Tijdens de campagne zullen er door deskundigen op het gebied van gezondheid inspirerende lezingen worden gegeven die zullen gaan over de voordelen van een plantaardig dieet en zullen er live kookdemonstraties worden gegeven door gerenommeerde chef-koks die plantaardige ingrediënten gebruiken. Daarnaast zullen gastsprekers praten over hun ervaringen met lokale duurzame oplossingen in verschillende delen van Azië. Het verheugt mij enorm dat, met de deelname van onze CCN-leden in Azië, Plant Forward een festival wordt waar mensen worden betrokken en mee kunnen doen aan verschillende evenementen in hun eigen land.

 

Meal Swap Challenge

Tijdens Plant Forward 2023 worden mensen in Azië opgeroepen om deel te nemen aan de Meal Swap Challenge, een uitdaging om duurzaam te leven door tien dagen lang anders te eten. Ik vind het prachtig dat dit initiatief om een plantaardig dieet te volgen in vijf Aziatische landen zal worden gehouden. Mensen die één maaltijd per dag inruilen voor een plantaardig alternatief doen mee aan een loterij waarmee ze aan het eind van de uitdaging fantastische prijzen kunnen winnen. Deelnemers van de uitdaging worden aangespoord om een foto te maken van hun plantaardige maaltijd en deze te delen op de Plant Forward Facebookgroep in hun land. Ik verheug me nu al op het zien van alle foto’s waarop mensen hun kooktalent laten zien!

Evenementen per land

In elk land vinden ook lokale Plant Forward-evenementen plaats, waaronder kookwedstrijden, pot luck-maaltijden en promoties van milieuvriendelijke producten. Er zijn webinars waarbij consumenten en een aantal professionals elkaar internationaal ontmoeten en waarin verschillende discussies en demonstraties plaatsvinden:   

    – Hoe maak je keuzes voor een duurzame levensstijl

    – Live kookworkshops met gerenommeerde chef-koks 

    – Tips om voedselverspilling tegen te gaan

    – Lokale duurzaamheidsoplossingen

Ikzelf kijk vooral uit naar het webinar met Oatly en Dr. Bin Chen die onder de loep zullen nemen hoe bedrijven in Azië werken aan duurzaamheid en ESG (Environmental, Social en Governance, ofwel milieu, maatschappij en behoorlijk bestuur).

 

 

Doe mee met Plant Forward!

Dat onze Plant Forward-campagne dit jaar in negen Aziatische landen zal plaatsvinden vind ik een geweldig succes. Het verspreiden van de boodschap en vooral het aansporen tot actie zijn voor mij van wezenlijk belang. Ik hoop van harte dat Plant Forward het begin zal zijn van iets nog groters dat heel Azië omvat. Door over te stappen op plantaardig eten, zorgen consumenten niet alleen voor hun eigen gezondheid, maar maken ze ook een belangrijk verschil voor dieren en het milieu. Wat is er mooier dan dat?