Van bord tot planeet: het succes van Plant Forward 2025 op het gebied van duurzaamheid
In mei vond in Azië de vierde jaarlijkse Plant Forward-campagne van ACTAsia plaats, met 44 evenementen en activiteiten in zeven landen. Plant Forward is een jaarlijks festival van twee weken, georganiseerd door het Compassionate Choices Network (CCN) van ACTAsia.
In mei vond in Azië de vierde jaarlijkse Plant Forward-campagne van ACTAsia plaats, met 44 evenementen en activiteiten in zeven landen. Plant Forward is een jaarlijks festival van twee weken, georganiseerd door het Compassionate Choices Network (CCN) van ACTAsia. Het festival legt de nadruk op een plantaardige levensstijl en vergroot het bewustzijn rond duurzame consumptie. Dit jaar namen er negen bij het CCN aangesloten organisaties uitzeven Aziatische landen (China, India, Indonesië, Korea, de Filippijnen, Singapore en Vietnam) deel aan Plant Forward-evenementen met een reeks leuke en boeiende evenementen. De campagne liep van 16 tot 31 mei en de startpagina van de website was beschikbaar in zes talen: Engels, Chinees, Japans, Koreaans, Indonesisch en Vietnamees.

Sinds de lancering van dit unieke initiatief in 2022 heeft ACTAsia fantastische reacties gekregen uit onze gastlanden. De Plant Forward-campagne 2025 van ACTAsia was een groot succes met een totaal van 1,2 miljoen bezoekers, een totaal aantal impressies van 158,4 miljoen en 192.585 livestream-weergaven.





Waarom is Plant Forward zo belangrijk voor landen in Azië?
Campagnes zoals Veganuary en Meat Free Mondays zijn populair in veel westerse landen, maar tot nu toe zijn ze niet zo bekend in Azië. Veel mensen in Azië zijn vegetariër om religieuze redenen, maar slechts weinigen zijn zich bewust van de gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet voor mensen, dieren en het milieu. De campagne benadrukt dat een plantaardig dieet niet alleen fantastisch is voor de persoonlijke gezondheid, maar ook bijdraagt aan het beëindigen van het lijden van miljarden landbouwhuisdieren wereldwijd en aan het bestrijden van klimaatverandering. De Plant Forward-campagne van ACTAsia kan letterlijk levens redden. ACTAsia werkt onvermoeibaar aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN en de Plant Forward-campagne draagt bij aan het behalen van TIEN Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals, SDG’s) van de Verenigde Naties.

Plant Forward 2025: enkele hoogtepunten
In INDONESIË organiseerde Greeneration Foundation een boeiende workshop met als titel “From Garden to Table”(Van tuin tot tafel), waarin deelnemers werden uitgenodigd om het concept van duurzaam leven te verkennen door middel van zogenaamd “permacultuuronderwijs”: tijdens de sessie werd benadrukt hoe natuurlijke processen en het verzorgen van de bodem een cruciale rol spelen bij het op peil houden van de gezondheid van planten en zo ook bij de kwaliteit van het voedsel dat we consumeren. De workshop omvatte ook een onderdeel waarbij reflectie over het onderlinge verband tussen de natuur, geestelijke gezondheid en spiritualiteit centraal stond.
In CHINA werd er (georganiseerd door ACTAsia) door het team samengewerkt met scholen, restaurants, cafés, dierenklinieken en andere organisaties om 25 Plant Forward-evenementen te organiseren in 11 steden. Een van de activiteiten was de inmiddels bij veel mensen bekende Plant Forward Bingo-uitdaging, die dit jaar nog populairder was dankzij de steun van beroemdheden, waaronder Olympisch gouden medaillewinnaar Yang Hao, acteur en zanger Xu Jieer en een aantal andere in China bekende acteurs. Het bingospel spoorde mensen aan om een bingokaart in te vullen met verschillende uitdagingen, zoals “probeer eens een plantaardige melkdrank” en “ga thuis eens aan de slag met het planten van een groente of kruid”. Deelnemers namen enthousiast deel, nog eens aangespoord door de kans om prijzen te winnen!




Evenementen in andere landen waren onder meer een populaire veganistische bakcursus in KOREA en twee kookdemonstraties in de FILIPIJNEN, waarin werd benadrukt hoe gemakkelijk het is om plantaardig te eten en die ook een groot succes waren. In INDIA leidde een filmvertoning met de titel “Reversing Diabetes” (“Het terugdringen van diabetes”) tot een grote opkomst. En in VIETNAM deelden deelnemers hun beste plantaardige recepten om kans te maken op prijzen en om hun recept opgenomen te krijgen in het Plant Forward-receptenboek.




Dit jaar wilde ACTAsia ook universiteitsstudenten betrekken bij het project. Met Plant Forward slaagden we erin omstudenten van 46 universiteiten in China, Korea, de Filippijnen en Indonesië te bereiken.
Sociale media en enquêtes
De aanwezigheid en zichtbaarheid op sociale media bleef dit jaar groeien, met een toename van het aantal impressies en het bereik. Deelnemers werden aangemoedigd om recepten te delen en foto’s te plaatsen van de plantaardige maaltijden die ze hadden klaargemaakt. Het is een goede ontwikkeling dat ook op lokale sociale mediaplatforms zoals WeChat, de Chinese tegenhanger van WhatsApp ervaringen werden gedeeld.

Uit een enquête gehouden na de campagne in China bleek ook:
- 78% gaf aan meer plantaardig voedsel in hun dieet te zullen opnemen
- 61% deed mee aan de Bingo Challenge om dieren en het milieu te helpen
- 64% deed mee aan de Bingo Challenge om hun gezondheid te verbeteren
- 15% gaf aan vegetariër/veganist te willen worden
De enquêtes van ACTAsia bewijzen dat we steeds weer het grote publiek bereiken. Uit de enquêtes blijkt ook dat we mensen bereiken die nog geen vegetariër of veganist zijn en dat we bij mensen interesse opwekken in een plantaardig dieet en duurzaam leven.
De grote rol van partners en bedrijfspartners
Zonder de hulp van onze Plant Forward 2025-partners hadden we nooit zo’n fantastisch effect teweeg kunnen brengen. Dit jaar is het aantal partnerorganisaties, waaronder bedrijfspartners gegroeid en heeft ACTAsia relaties opgebouwd met belangrijke partners zoals Starbucks en SF Express in China. In totaal hebben 109 partnerorganisaties in 6 landen het evenement ondersteund, waaronder 83 bedrijfspartners.

Plant Forward voor de toekomst
De resultaten van de Plant Forward-campagne van 2025 tonen de kracht van onze campagne voor duurzaamheid op basis van een plantaardige levensstijl. We zien ernaar uit om in 2026 nog meer consumenten in Azië te bereiken.
Als u geïnspireerd bent geraakt door Plant Forward en meer wilt weten over de voordelen van duurzaam leven, neem dan contact met ons op. Overweeg ook om een donatie te doen aan ACTAsia om ons wereldwijde bereik te vergroten. Uw bijdrage geeft nog een verdere impuls aan onze inspanningen en zorgt ervoor dat de boodschap van duurzaam leven nog verder reikt. Elke donatie telt, hoe groot of klein ook. Help ons ons doel te bereiken en zorg voor een betere toekomst voor dieren, mensen en het milieu.
.




