China is grootste consument en producent van bontproducten ter wereld. Het land is verantwoordelijk voor de slacht van ongeveer twee miljoen honden en katten voor hun vacht, en voor nog eens miljoenen andere dieren zoals nertsen, vossen, wasberen en konijnen. Terwijl de bontindustrie in sommige delen van de wereld juist afneemt, groeit die in China vanwege lage productiekosten, en een gebrek aan wetten ter bescherming van dieren en het milieu. In de afgelopen jaren is het dragen van bont een statussymbool geworden voor vrouwen van alle leeftijden in China, en wordt ook steeds populairder bij mannen.

Waarom voert ACTAsia een publiekscampagne tegen bont en niet tegen hondenvlees of dieren voor vermaak?

De bontindustrie is slechts een van de vele industrieën in China die gepaard gaat met uitbuiting en het lijden van miljoenen dieren per jaar. We zien de bontindustrie als een goed uitgangspunt om bewustwording te vergroten over dierenleed, in een cultuur waar er weinig begrip is voor dierenwelzijn.  De wreedheid is extreem en shockerend, en het eindproduct is een compleet overbodige luxe in plaats van een noodzaak.

Zal de “Fur Free China” campagne invloed hebben op de productie van andere consumentengoederen?

ACTAsia gelooft dat door voorlichting over de bontindustrie, mensen ook vragen zullen gaan stellen over de productiemethoden van andere goederen of diensten die ze gebruiken, inclusief voedsel en vermaak. Voorlichting in plaats van confrontatie geeft consumenten de mogelijkheid om om hun eigen, weloverwogen keuzes te maken.